Mange ønsker å rydde søppel i Oslo. Rusken er kjempeglad for dette, og vil gjerne møte behovet med å dele ut ryddeutstyr.
Å rydde frivillig krever litt koordinering for at det skal fungere. Større ryddeaksjoner på kommunal grunn må meldes inn til kommunen. Grunnen til dette er at avfall må bli hentet riktig, og man må sørge for at man rydder områder hvor det ikke foregår arrangementer eller annen aktivitet. Det finnes også områder som er sårbare med dyreliv og natur, og det er dermed ikke alle steder det er ønskelig at man rydder.
Snakk gjerne med oss i Rusken, så kan vi hjelpe til med å finne aktuelle ryddeområder. Områdene må være kommunale, da vi er en del av Oslo kommune og ikke kan rydde på privat område hvor grunneier ikke er kommunen.
Nytt i 2023: Under Vårrusken kan det meldes inn henting av avfall via Bymelding. Kategori «Rusken» må velges, og avfallet kan kun være forsøpling innsamlet utendørs i gjennomsiktige søppelsekker. Søppelsekkene kan man få levert til oppgitt adresse ved å melde seg på Vårrusken. Påmelding til Vårrusken åpner 1. mars.
Ofte stilte spørsmål:
Hva slag ryddeutstyr kan jeg få? Ryddehansker og søppelsekker.
Har dere premier? Ja, ønskes det premier til barn må dere oppgi ca antall.
Kan dere hente søppelet vi rydder? Kun under Vårrusken, og kun for de som har meldt dette inn ved påmelding. Utenom Vårrusken må alle frivillige ryddere håndtere avfallet selv. Ved en større ryddeaksjon er det viktig å ikke bruke offentlige søppelkasser, det medfører forsøpling.
Hvordan kontakter jeg dere? Send e-post til rusken@bym.oslo.kommune.no