Lære av spill eller lære med?
Professor Kenneth Silseth ved Institutt for pedagogikk, UiO, har tatt en titt på spillet og tipser om hvordan man kan gjøre nytte av det i undervisningen.
«Spill er jo ikke noen quick fix for elevers læring. Det må en lærer til for å skape en bro mellom det som foregår i spillet og det faglige stoffet som spillet er ment å adressere. Det er viktig å betrakte dataspillet som ikke noe man lærer med i seg selv, men det må brukes til å diskutere og aktualisere for elevene. Det kreves også en del oversettingsarbeid fra lærerens side.»
En kilde til engasjement
I Rusken vs Fusken bruker man gyroen i mobilen eller nettbrettet til å navigere en klype man samler søppel med. Man samler bonuspoeng ved svare rett på spørsmål rundt avfall og resursene det rommer. Etter som man samler nok søppel og poeng låser man opp nye nivåer med økende vanskelighetsgrad og nye spørsmål. Det er med andre ord flere måter å gjøre det bra i spillet på.
«Dataspillet kan aktualisere temaet, det kan skape engasjement og det kan bli brukt som en samarbeidsressurs i klasserom. Man må bygge det inn i et litt større undervisningsopplegg. Man kan for eksempel se en video som handler om forsøpling, man kan ha en liten forelesning hvor man snakker om kildesortering og hvorfor det er viktig, hva det betyr å gjøre det. Så kan man spille spillet.»
Spill som gruppearbeid
«Man ser ofte at det er en fin ting å lage grupper som spiller sammen og diskuterer spillingen. Dette ikke er et komplekst spill som gir mulighetene til de store diskusjonene i spillet, men det er likevel noe fakta som kommer frem gjennom spillingen. Læreren kan kanskje lage noen tilleggsspørsmål som elevene skal diskutere seg imellom mens de spiller, eller etter de har spilt. Så kan man prøve å løfte de perspektivene inn i en helklassesamtale.
Det er veldig viktig at det ikke bare spilles og så er man ferdig. Spillet må brukes som en inngang til å aktualisere og gi elevene noen erfaringer som er forholdsvis konkrete. Det er dataspill veldig gode på – gi konkrete erfaringer som kan brukes videre i å diskutere noe større.»
Prøv spillet
Les alt om spillet her. Rusken har laget en feltoppgave knyttet opp til spillet, så lærerne kan kombinere spillet med faglige oppgaver.