Loading
Rusken
  • Om Rusken
  • Kontakt
  • Rapporter
  • Aksjoner
    • Alle aksjoner
    • Vårrusken
    • Barnehagerusken
    • Frivilligrusken
    • Hunderusken
    • Elverusken
    • Skolerusken
  • Ryddeaktiviteter og læring
    • Dyrerusken
    • Ruskensang
    • Plastbingo
    • Ryddetips
    • Rusken vs Fusken
  • Søk
  • Menu Menu

Vårrusken 2025

Vårrusken er en årlig ryddedugnad gjennom Rusken i Oslo kommune. Barnehager, skoler, frivillige og borettslag/velforeninger kan melde seg på, og alle får ryddeutstyr levert. Dugnaden går helt tilbake til 1976, og årlig er rundt 100 000 Osloborgere med.

Her finner du ofte stilte spørsmål, ryddetips og dugnadsplakat for borettslag.

Meld deg på Vårrusken

All påmelding skjer gjennom påmeldingsskjema, hvor innlogging verifiseres med elektronisk ID, f. eks BankID eller MinID. Følg deretter instruksjonene i påmeldingsskjema.

Meld på borettslaget her
Meld på frivillige her
Ryddetips
  • Meld på ditt ryddelag

    Påmeldingen til Vårrusken 2025 er åpen.

  • Vent på beskjed om når ryddeutstyr leveres

    Barnehager og skoler får levering fra uke 13. Husk å oppgi en kontaktperson på påmeldingsskjemaet.

    Borettslag og frivillige kontaktes i forkant av ryddeaksjon.

  • Levering av avfall

    Barnehager og skoler får avfallet hentet som vanlig av Renovasjon- og gjenvinningsetaten, og kan rydde når de vil innen utgangen av juni. Frivillige kan i år benytte Bymelding.no, se fremgangmåte her. Borettslag tar selv ansvar for å levere avfall etter endt ryddeaksjon.

Ofte stilte spørsmål

Hva er Vårrusken?

Vårrusken er en ryddeaksjon som inviterer hele Oslos befolkning til å bidra til en ren og trivelig by. Dugnadsarbeidere fra barnehager, skoler, borettslag, boligsameier, velforeninger, ulike organisasjoner og frivillige rydder opp og samler inn avfall i sine nærmiljø. Borettslag, sameier, velforeninger, lag og frivillige melder seg på henholdsvis Vårrusken, Skolerusken, Barnehagerusken eller Frivilligrusken.

Hva er Vårrusken-kontoret?

Vårrusken-kontoret er et midlertidig kontor som bemannes fra april til ut juni, mens Vårrusken pågår. Vårrusken-kontoret tar imot telefoner og e-poster fra Oslos befolkning som skulle ha spørsmål knyttet til de ulike ryddeaksjonene.

Hva kan man få ved å melde seg på?

Gratis ryddeutstyr. Dette leveres direkte til de påmeldte. Det består av: Engangshansker, en liten premie til barn, avfallssekker. Frivillige kan i tillegg få avfall hentet ved å benytte bymelding.no, kategori Rusken. 

Hva gjør man med søppelet etter rydding?

Det er veldig viktig å ta ansvar for søppelet når man rydder. Ryddeaksjonen er ikke over før avfallet er håndtert. Man kan ikke sette igjen avfallssekker ute, det kan hindre ferdsel og dyr kan rive opp sekkene og spre avfallet utover. Bruk heller ikke offentlige søppelkasser med mindre det er svært små mengder avfall, det vil medføre forsøpling.

Barnehager og skoler får avfall hentet som vanlig av Renovasjons- og gjenvinningsetaten.

For frivillige i Vårrusken kan man i år benytte Bymelding.no, les mer om det her.

Tilbyr Rusken container-utleie?

Nei, dessverre. Rusken eier ingen containere og kan derfor ikke leie ut dette.

Hvor kan jeg lese om de andre Rusken-aksjonene?

Her er en liste over alle våre aksjoner.

Farlig avfall for borettslag

Renovasjons- og gjenvinningsetaten kan hente farlig avfall hos borettslag, sameier og velforeninger i Oslo. Dere kan også be om kasser for småelektriske artikler. Se her for informasjon.

Dugnadplakat

Plakat kan printes ut og henges opp i oppganger/styretavler. Husk at Vårrusken er for å rydde utendørs i bakgårder, vei og gate.

Kasser for farlig avfall kan bestilles gjennom Renovasjon- og gjenvinningsetaten.

Dugnadplakat

Ryddetips for barn

Vi har skrevet ryddetips for barn, og henviser til Bymelding hvis man finner noe farlig eller stort avfall.

Les gjerne gjennom ryddetipsene sammen med barna før rydding.

Ryddetips

Åpent: 24.02.25 – 20.06.25 kl. 08:00-15:30, hverdager
Tlf: 900 88 497
Epost: varrusken@bym.oslo.kommune.no


Scroll to top