Meld på ditt ryddelag
Det er i år 4 ulike påmeldingsskjemaer, finn lenke her: www.rusken.no/pamelding
Vårrusken er en årlig ryddedugnad gjennom Rusken i Oslo kommune. Barnehager, skoler, frivillige og borettslag/velforeninger kan melde seg på, og alle får ryddeutstyr levert. Dugnaden går helt tilbake til 1976, og årlig er mer enn 100 000 Osloborgere med.
For Bydel Søndre Nordstrand er det et styrket tilbud med eget Vårrusken-kontor på Mortensrud, les mer her.
Her finner du ofte stilte spørsmål, ryddetips og dugnadsplakat for borettslag.
Påmeldingsfristen for barnehager og skoler var 31. mars. Borettslag og frivillige kan melde seg på til 23. juni.
Det er i år 4 ulike påmeldingsskjemaer, finn lenke her: www.rusken.no/pamelding
Barnehager og skoler får levering i uke 15, 16, eller 17. Husk å oppgi en kontaktperson på påmeldingsskjemaet.
Borettslag og frivillige kontaktes fra uke 16.
Barnehager og skoler får avfallet hentet som vanlig av Renovasjon- og gjenvinningsetaten, og kan rydde når de vil innen utgangen av juni. Frivillige kan i år benytte Bymelding.no, se fremgangmåte her.
Borettslag og velforeninger kan levere avfall gratis hos Ragn-Sells. Sjåfør som leverer avfall må ha fylt ut og signert Rusken-kupong før man leverer avfall. Ragn-Sells vil avvise de som ikke har gjort dette på forhånd. Påmeldte har selv ansvar for å sette seg inn i de generelle leveringsbetingelsene som kan leses her.
Rusken-kupongen kan kun brukes her:
Ragn-Sells Oslo (Lørenskog)
Solheimveien 101
1473 Lørenskog
Hva er Vårrusken?
Vårrusken er en ryddeaksjon som inviterer hele Oslos befolkning til å bidra til en ren og trivelig by. Dugnadsarbeidere fra barnehager, skoler, borettslag, boligsameier, velforeninger, ulike organisasjoner og frivillige rydder opp og samler inn avfall i sine nærmiljø. Borettslag, sameier, velforeninger, lag og frivillige melder seg på henholdsvis Vårrusken, Skolerusken, Barnehagerusken eller Frivilligrusken.
Hva er Vårrusken-kontoret?
Vårrusken-kontoret er et midlertidig kontor som bemannes fra april til ut juni, mens Vårrusken pågår. Vårrusken-kontoret tar imot telefoner og e-poster fra Oslos befolkning som skulle ha spørsmål knyttet til de ulike ryddeaksjonene.
I 2023 vil det i tillegg bli et ekstra kontor på Mortensrud, som man kan besøke for å hente ryddeutstyr og bli med på forskjellige aktiviteter. Alle i nærmiljøet må gjerne besøke dette kontoret, og barnehager og skoler i området vil bli kontaktet av de som bemanner kontoret. Kontoret er lokalisert ved fotballbanene bak senter Syd på Mortensrud.
Hva kan man få ved å melde seg på?
Gratis ryddeutstyr. Dette leveres direkte til de påmeldte. Det består av: Engangshansker, en liten premie til barn, avfallssekker. Frivillige kan i tillegg få avfall hentet ved å benytte bymelding.no, kategori Rusken. Borettslag og sameier kan ved å bruke Rusken-kupong levere inn avfall gratis hos Ragn-Sells i Lørenskog.
Hva gjør man med søppelet etter rydding?
Det er veldig viktig å ta ansvar for søppelet når man rydder. Ryddeaksjonen er ikke over før avfallet er håndtert. Man kan ikke sette igjen avfallssekker ute, det kan hindre ferdsel og dyr kan rive opp sekkene og spre avfallet utover. Bruk heller ikke offentlige søppelkasser med mindre det er svært små mengder avfall, det vil medføre forsøpling.
Barnehager og skoler får avfall hentet som vanlig av Renovasjons- og gjenvinningsetaten. Borettslag og sameier kan bestille Ruskenkupong ved påmelding, som gir gratis levering ved Ragn-Sells i Lørenskog.
For frivillige i Vårrusken kan man i år benytte Bymelding.no, les mer om det her.
Hvordan får jeg en Rusken-kupong?
Du får Ruskenkupong samtidig som du mottar ryddeutstyr. Kupongen skal brukes hos Ragn-Sells i Lørenskog. Når du skal levere avfallet ditt, må du både være påmeldt og ha med deg Rusken-kupongen. Uten kupongen ferdig utfylt og signert får du ikke levert avfall gratis.
Hvorfor får jeg ikke brukt Rusken-kupongen?
Kupongen kan bare benyttes i tidsrommet 24. april til og med 30. juni og den må brukes innenfor Ragn-Sells på Lørenskog sine åpningstider. Det betyr at du kan levere avfallet helt gratis i denne perioden, dersom du kan fremvise kupongen, er påmeldt Vårrusken og du følger leveringsbetingelsene.
Hva er leveringsbetingelsene for bruk av Rusken-kupongen?
Leveringsbetingelsene står oppført på Rusken-kupongen. Du kan også lese mer om leveringsbetingelsene på Ragn-Sells nettsider. Skulle noe fortsatt være uklart, kan du ringe direkte til Ragn-Sells på telefon 22 80 08 00. De kan gi deg et svar på hva de kan motta og hva de ikke kan motta dersom det du lurer på ikke står oppført i leveringsbetingelsene.
Tilbyr Rusken container-utleie?
Nei, dessverre. Rusken eier ingen containere og kan derfor ikke leie ut dette.
Hvor kan jeg lese om de andre Rusken-aksjonene?
Her er en liste over alle våre aksjoner.
Farlig avfall for borettslag
Renovasjons- og gjenvinningsetaten kan hente farlig avfall hos borettslag, sameier og velforeninger i Oslo. Dere kan også be om kasser for småelektriske artikler. Se her for informasjon.
Plakat kan printes ut og henges opp i oppganger/styretavler. Husk at Vårrusken er for å rydde utendørs i bakgårder, vei og gate.
Kasser for farlig avfall kan bestilles gjennom Renovasjon- og gjenvinningsetaten.
Vi har skrevet ryddetips for barn, og henviser til Bymelding hvis man finner noe farlig eller stort avfall.
Les gjerne gjennom ryddetipsene sammen med barna før rydding.
Åpent: 01.03.23 – 30.06.23 kl. 08:00-15:30, hverdager
Tlf: 900 88 497
Epost: varrusken@bym.oslo.kommune.no
Adresse: Ikke et fysisk kontor i 2023, alle henvendelser via tlf eller e-post.