Loading
Rusken
  • Om Rusken
  • Kontakt
  • Rapporter
  • Aksjoner
    • Alle aksjoner
    • Vårrusken
    • Barnehagerusken
    • Frivilligrusken
    • Hunderusken
    • Elverusken
    • Skolerusken
  • Ryddeaktiviteter og læring
    • Dyrerusken
    • Ruskensang
    • Plastbingo
    • Ryddetips
    • Rusken vs Fusken
  • Søk
  • Menu Menu

Vårrusken 2022

Påmeldingen til Vårrusken 2023 åpner 1. mars

Ønsker du på rydde frivillig i Oslo før 1. mars kan du sende epost til rusken@bym.oslo.kommune.no

Vårrusken er en årlig ryddedugnad gjennom Rusken i Oslo kommune. Barnehager, skoler, frivillige og borettslag/velforeninger kan melde seg på, og alle får ryddeutstyr levert. Dugnaden går helt tilbake til 1976, og årlig er nærmere 200 000 Osloborgere med.

Her finner du ofte stilte spørsmål, ryddetips og dugnadsplakat for borettslag. Denne siden leses best på datamaskin eller nettbrett.

Utskriftsvennlig informasjonsbrosjyre
Ryddetips
  • Meld på ditt ryddelag

    Det er i år 4 ulike påmeldingsskjemaer, finn lenke her: www.rusken.no/pamelding

  • Vent på beskjed om når ryddeutstyr leveres

    Barnehager og skoler får levering i uke 16, 17 eller 18. Husk å oppgi en kontaktperson på påmeldingsskjemaet.

    Borettslag og frivillige kontaktes fra uke 16.

  • Lever avfall gratis

    Barnehager, skoler og frivillige får avfall hentet. Frivillige må huke av i påmeldingsskjemaet at de ønsker henting av avfall. Rusken vil ta direkte kontakt. Barnehager og skoler får avfallet hentet som vanlig av Renovasjon- og gjenvinningsetaten, og kan rydde når de vil innen utgangen av juni.

    Borettslag og velforeninger kan levere avfall gratis hos Ragn-Sells. Sjåfør som leverer avfall må ha fylt ut og signert Rusken-kupong før man leverer avfall.  Ragn-Sells vil avvise de som ikke har gjort dette på forhånd. Påmeldte har selv ansvar for å sette seg inn i de generelle leveringsbetingelsene som kan leses her.

    Rusken-kupongen kan kun brukes fra 25.04.22- 30.06.22.

    Rusken-kupongen kan kun brukes her:
    Ragn-Sells Oslo (Lørenskog)
    Solheimveien 101
    1473 Lørenskog

Ofte stilte spørsmål

Hva er Vårrusken?

Vårrusken er en ryddeaksjon som inviterer hele Oslos befolkning til å bidra til en ren og trivelig by. Dugnadsarbeidere fra barnehager, skoler, borettslag, boligsameier, velforeninger, ulike organisasjoner og frivillige rydder opp og samler inn avfall i sine nærmiljø. Borettslag, sameier, velforeninger, lag og frivillige melder seg på henholdsvis Vårrusken, Skolerusken, Barnehagerusken eller Frivilligrusken.

Hva er Vårrusken-kontoret?

Vårrusken-kontoret er et midlertidig kontor som bemannes fra april til ut juni, mens Vårrusken pågår. Vårrusken-kontoret tar imot telefoner og e-poster fra Oslos befolkning som skulle ha spørsmål knyttet til de ulike ryddeaksjonene.

I 2022 vil det i tillegg bli et ekstra kontor på Mortensrud, som man kan besøke for å hente ryddeutstyr og bli med på forskjellige aktiviteter. Alle i nærmiljøet må gjerne besøke dette kontoret, og barnehager og skoler i området vil bli kontaktet av de som bemanner kontoret. Kontoret er lokalisert ved idrettsbanen på Mortensrud.

Hva kan man få ved å melde seg på?

Gratis ryddeutstyr. Dette vil i 2022 leveres direkte til de påmeldte. Det består av: Engangshansker, en liten premie til barn, avfallssekker. Frivillige kan i tillegg få avfall hentet ved å huke av dette på påmeldingsskjemaet. Borettslag og sameier kan ved å bruke Rusken-kupong levere inn avfall gratis hos Ragn-Sells i Lørenskog.

Hva gjør man med søppelet etter rydding?

Det er veldig viktig å ta ansvar for søppelet når man rydder. Ryddeaksjonen er ikke over før avfallet er håndtert. Man kan ikke sette igjen avfallssekker ute, det kan hindre ferdsel og dyr kan rive opp sekkene og spre avfallet utover. Bruk heller ikke offentlige søppelkasser med mindre det er svært små mengder avfall, det vil medføre forsøpling.

For frivillige i Vårrusken kan man etter avtale få avfallet hentet, ved å huke av dette på påmeldingsskjemaet. Rusken tar direkte kontakt.

Rusken har ikke kapasitet til å kjøre ut og hente avfall for de som ikke huker av ved påmelding.

Hvordan får jeg en Rusken-kupong?

Når du har meldt deg på i påmeldingsskjemaet, får du tilsendt en Rusken-kupong på e-post (dersom du har krysset av for at du ønsker det). Kupongen skal brukes hos Ragn-Sells i Lørenskog. Denne må du printe ut selv og fylle ut for hånd og signere før du drar til Ragn-Sells. Når du skal levere avfallet ditt, må du både være påmeldt og ha med deg Rusken-kupongen. Uten kupongen ferdig utfylt og signert får du ikke levert avfall gratis. Dersom du selv ikke har printer, kan du gi Vårrusken beskjed når levering av utstyr avtales.

Hvorfor får jeg ikke brukt Rusken-kupongen?

Kupongen kan bare benyttes i tidsrommet 25. april til og med 30. juni og den må brukes innenfor Ragn-Sells på Lørenskog sine åpningstider. Det betyr at du kan levere avfallet helt gratis i denne perioden, dersom du kan fremvise kupongen, er påmeldt Vårrusken og du følger leveringsbetingelsene.

Hva er leveringsbetingelsene for bruk av Rusken-kupongen?

Leveringsbetingelsene står oppført på Rusken-kupongen. Du kan også lese mer om leveringsbetingelsene på Ragn-Sells nettsider. Skulle noe fortsatt være uklart, kan du ringe direkte til Ragn-Sells på telefon 22 80 08 00. De kan gi deg et svar på hva de kan motta og hva de ikke kan motta dersom det du lurer på ikke står oppført i leveringsbetingelsene.

Tilbyr Rusken container-utleie?

Det er ikke lov å levere avfall med Rusken-kupong i komprimatorbil og derfor velger mange å benytte seg av containerutleie. Men Rusken eier ingen containere og kan derfor ikke leie ut dette.

Hvor kan jeg lese om de andre Rusken-aksjonene?

Her er en liste over alle våre aksjoner.

Farlig avfall for borettslag

Renovasjons- og gjenvinningsetaten kan hente farlig avfall hos borettslag, sameier og velforeninger i Oslo. Dere kan også be om kasser for småelektriske artikler. Se her for informasjon.

Dugnadplakat

Plakat kan printes ut og henges opp i oppganger/styretavler. Husk at Vårrusken er for å rydde utendørs i bakgårder, vei og gate.

Kasser for farlig avfall kan bestilles gjennom Renovasjon- og gjenvinningsetaten.

Dugnadsplakat

Ryddetips for barn

Vi har skrevet ryddetips for barn, og henviser til Bymelding hvis man finner noe farlig eller stort avfall.

Les gjerne gjennom ryddetipsene sammen med barna før rydding.

Ryddetips

Spørsmål? Send e-post til rusken@bym.oslo.kommune.no

Stengt for 2022-sesongen, åpner igjen i mars 2023
Åpent:
01.03.23 – 30.06.23 kl. 08:00-15:30, hverdager
Tlf: 900 88 497
E-post: varrusken@bym.oslo.kommune.no
Adresse: Ikke et fysisk kontor i 2023, alle henvendelser via tlf eller e-post.


Scroll to top